Huippusuosittu Espoon Esitystalous-sarja jatkuu – Viimeinen osa ottaa vahvasti kantaa paikallisradioiden puolesta
Raimo Grönbergin matala ääni on kuin luotu radioon. Hänen syväluotaavat analyysinsä musiikista kulkevat suoraan sydämeen. Kuva: Stefan Bremer, Espoon Kaupunginteatteri. |
Radio on
paperilehden lailla mystinen muinasjäänne nykyajassa. Siinä ei ole
television tarjoamaa liikkuvaa kuvaa tai podcastien kelausnappuloita.
Jostain syystä radio on silti hengissä.
Tätä mysteeriä
ratkoo käsikirjoittaja-ohjaaja Juha Jokela
Espoon Kaupunginteatterin Esitystalous-trilogian
kolmannessa osassa. Itse asiassa hän ei tyydy vain sukeltamaan
radion suosion syihin, vaan myös narsismiin, feminismiin ja
#metoo-liikkeeseen.
Tuntuu
siltä kuin Jokela ei olisi osannut päättää, mitä kaikkea ottaa
mukaan näytelmään, ja on siksi ottanut mukaan melkein kaiken
ajankohtaisen journalismin ahdingosta ilmastonmuutokseen. Kokonaisuus
toimii silti loistavasti.
Esitystalous-sarja
on ollut valtava menetys Espoossa. Siihen on epäilemättä
vaikuttanut se, että näytelmät on kirjoitettu varta vasten
kaupungin asukkaille. Kolmannen osan juoneen pääsee hyvin kiinni,
vaikka ei olisi nähnyt yhtään aiempaa osaa, eikä olisi
espoolainen.
Radiokanava ei elä pyhällä hengellä
Ohjaaja Juha Jokela on riimitellyt osan repliikeistä runojen ja räppien muotoon. Kuva: Stefan Bremer, Espoon Kaupunginteatteri. |
Näytelmä
kertoo pienen paikallisradiokanavan toimituksesta. Radio Stagea
pyörittää kuuden hengen erikoislaatuinen joukko. Heitä ei
oikeastaan tunnu yhdistävän mikään muu kuin rakkaus tehdä radiota.
Joukkoon
mahtuu muun muassa kitarariffien ja rumpubiittien hifistelijä Mysli
(Ylermi Rajamaa),
jazz-hemmo Eero (Raimo
Grönberg)
ja radiokolumnien ekspertti Tintti (Henna
Hakkarainen).
Jokainen
hahmo on persoonana loistava. Myslin selitykset biiteistä nousevat
omiin ulottuvuuksinsa. Samoin kappaleiden ytimiin pureutuvat Eeron
selitykset, jotka menevät suoraan sydämeen. Puhumattakaan Tintin
kolumnit, jotka ovat jopa pelottavan terävänäköisiä.
Juha
Jokela on todella oivaltanut sen, mitä radio on parhaimmillaan. Se
tarjoaa monenlaisille persoonille mahdollisuuden loistaa. Esimerkiksi
Eero ei ole maailman sosiaalisin tyyppi, mutta mikrofonin ääressä
hän säkenöi.
Jokela
tiedostaa myös sen, mikä uniikkeja paikalliskanavia uhkaa. Kanava
ei elä pyhällä hengellä. Jos mainosrahaa ei tule, kanava ei
selviä hengissä.
Tätä
muutoksen voimaa edustaa Marikan (Vera
Kiiskinen)
hahmo. Hän työntää kanavaa kohti kaupallisten radioiden
perinteistä muottia, johon kuuluu narsistinen oman navan ruotiminen
ilman hippustakaan journalistista kunnianhimoa. Sitä kuvaa parhaiten
Karoliinan (Ria
Kataja)
absurdeihin mittoihin kasvava hyper-super-ultra-show.
Uutisreportaasi laajenee melkoisiin sfääreihin
Tintin (Henna Hakkarainen) reportaasit paisuvat pienistä yksityiskohdista koko yhteiskunnan tutkiskeluun. Pohdintaa ryydittävät näyttävät videoprojisoinnit. Kuva: Stefan Bremer, Espoon Kaupunginteatteri. |
Esitystalous
3
on vahva kannanotto paikallisradioiden puolesta. Se muistuttaa, miksi
radiot ovat yhä hengissä. Vielä löytyy kanavia, jotka eivät
ruodi aamushow’ssaan peräsuolen kuvaamista.
Vahvana
tukipilarina näytelmässä toimii konkarinäyttelijä Martti
Suosalo
pääroolissa ohjelmapäällikkönä. Hän on tavattoman
ristiriitainen hahmo, josta on vaikea muodostaa mielipidettä.
Suosalon
näyttelemän ohjelmapäällikön voi nähdä riippakivenä, joka
roikkuu uudistusten tiellä. Toisaalta hänet voi samaan aikaan nähdä
radiomaailman guruna, joka on luonut alalla valtavan uran.
Suosalosta
huokuu tavaton varmuus. Sen huomaa jo teatterisaliin astuessa, sillä
Suosalo istuu studiopöytänsä ääressä yleisön kulkiessa
paikoillensa. Hänet erottaa ohikulkevasta yleisömassasta vain
matala koroke.
Korokkeen
merkityksen ymmärtää vasta, kun esitys pääsee käyntiin.
Teatterin innovointia ja muuntautumiskykyä ei voi kuin ihailla.
Viime käynnillämme Syyssonaatissa
solisivat
katosta tippuvat vesipisarat.
Nyt
näyttämö on saatu liikkeelle kauko-ohjattavien korokkeiden avulla.
Näin yleisö pääsee tarkastelemaan tapahtumia kaikista eri
näkökulmista, sillä korokkeet pyörivät ja liikkuvat.
Vaikuttavia
ovat myös videoprojisoinnit ja erityisesti Tintin viimeinen
uutisreportaasi Kelloseppäkoulusta. Se laajeni melkoisiin sfääreihin
juuri projisointien ansiosta. En ole koskaan kuullut radiosta sen
veroista!
Espoon
Kaupunginteatteri
Revontulihalli
Revontulentie 8
02100 Espoo
Lisätietoja:
espoonteatteri.fi/esitykset/esitystalous-3
Blogin on
kirjoittanut Me Viisi -bloggaajaryhmän jäsen nimimerkki Veikka. Hän
on parikymppinen nuorimies, joka pitää lukemisesta, kuvaamisesta ja
uusista perunoista.
0 kommenttia :