Helsingin Kaupunginteatterin näytelmä ennustaa: Cheek tekee paluun ensi vuonna
Siinähän on Cheek ja Elastinen! Helsingin Kaupunginteatterin parodiassa räppärit pukeutuvat kylpytakkeihin ja tarttuvat mikkeihin. Kuva: Mirka Kleemola. |
Räppäri
Cheek teki viimeisen keikkansa Lahden Mäkimontussa elokuussa 2018.
Siitä ei ole ehtinyt kulua edes vuottakaan, kun hän tekee paluun
Helsingin Kaupunginteatterin näytelmässä.
Oikeastaan
lavalla ei ole Cheek, vaan räppäri Biiffi. Silti jokainen katsoja
oivaltaa sen, että kyse on Cheek-parodiasta.
Comeback – räpätessä roiskuu -näytelmän mukaan on kulunut kaksi vuotta siitä, kun Biiffi on jättänyt esiintymislavat taakseen. Nyt on paluukeikan aika. Jos näytelmä osuu oikeaan, oikea Cheek palaa lavalle ensi vuonna.
Comeback – räpätessä roiskuu -näytelmän mukaan on kulunut kaksi vuotta siitä, kun Biiffi on jättänyt esiintymislavat taakseen. Nyt on paluukeikan aika. Jos näytelmä osuu oikeaan, oikea Cheek palaa lavalle ensi vuonna.
Koko
näytelmän olemassaolo kertoo siitä, miten vahvan jäljen kyseinen
räppäri on jättänyt populaarikulttuuriin. Cheekin henkilöbrändi
houkuttelee ihmisiä teatteriin, vaikka hän itse ei olekaan ollut
tekemässä näytelmää, eikä edes ilahtuisi sen näkemisestä.
Jo
näytelmästä ennakkoon jaetuissa mainoskuvissa nähtiin
timanttituttia imevä räppäri. Lavalla ei nähdä tuttia, mutta sen
sijaan räppäri kylläkin vetää vaipat jalkaan, ettei keikalla
pääse lirahtamaan. Vaipanvaihtoon tarvitaan avuksi manageri.
Parodiassa
naurattaa se, miten tarkkanäköisesti ohjaaja-käsikirjoittaja
Sakari Hokkanen kuvaa
rap-kulttuuria.
Hän on tallentanut näytelmään kaikki stereotypiat, joita
räppäreihin
liitetään. Testosteroninhajuinen maskuliinisuus suorastaan uhoaa
päähenkilöistä.
Manageri on kuin äiti
Räppäri ei tahdo koskea omaan ulosteensa. Siksi vaipanvaihdosta tulee show. Kuva: Mirka Kleemola. |
Näytelmän
pääroolissa räppäri Biiffinä nähdään Peter Kanerva,
joka on itselleni uusi tuttavuus. Hän ei ole Cheekin kaksoisolento,
mutta hän on omaksunut paljon esikuvansa eleitä.
Myös
näytelmän toinen räppäri Mela eli Elastinen (Sauli
Suonpää) on omaksunut
machomiehen asenteen.Yhdessä he ovat kuin Profeetat konsanaan.
Näytelmä
kertoo tarinan Biiffin paluukeikasta. Rap-jumalan poika on palannut
jälleen maan päälle esittämään kappaleita, joita hän on
pyöritellyt päässään kahden vuoden ajan.
Paluun
kunniaksi Helsingin Olympiastadion pullistelee ihmisiä. Show’sta
on tulossa megalomaaninen ja tiedossa on muun muassa lasikuutioita,
pyramideja ja taivaasta laskeutuvia enkeleitä.
Paluukeikan
alkuun on jäljellä muutama tunti ja Biiffi on aivan hermona. Hän
käyttäytyy kuin pieni lapsi. Yhtenä hetkenä hän uhoaa
leikkikaverinsa Melan kanssa. Toisena hetkenä hän itkee manageri
Tainan (Minna Koskela)
kainalossa. Manageri on Biiffille kuin äiti, joka rohkaisee
epävarmaa poikaansa.
Timantit eivät ole ikuisia
Eija Vilppaan tunnetuin komediarooli on Loimaan tikkakerhon Pirre-rouva. Comebackin Nakkilan isoäiti muistuttaa kovasti Pirreä. Kuva: Mirka Kleemola. |
Kunnon
komediaan kaivataan aina Eija Vilpasta.
Hän on ollut mukana lukemattomia kertoja Kaupunginteatterin
farsseissa ja niin hän on mukana myös tälläkin kertaa.
Vilpas
näyttelee Nakkilasta saapunutta Biiffin mummia. Hän on
dementoitunut vanhus, joka on lähtenyt hoivakodista karkuteille vain
päästäkseen näkemään lapsenlapsensa paluukeikan.
Isoäiti
edustaa sellaista maanläheisyyttä, jota rap-maailmassa
kaivattaisiin. Hän muistuttaa siitä, etteivät timantitkaan ole
ikuisia.
Toinen
raikas hahmo on tyttövoimaa edustanut pikkolo Hanna (Janna
Räsänen). Hänen räppinsä
Biiffin ja Melan rinnalla kuulostaa yllättävän hyvältä.
Kaiken
kaikkiaan näytelmää varten
tehdyt kappaleet ovat komeita vetoja. Ne
eivät ole ihan hittikamaa, mutta kuulostavat Arena-näyttämöllä
komeilta. Varsinkin viimeisessä kappaleessa yleisökin alkaa olla
liekeissä.
Helsingin
Kaupunginteatteri
Arena-näyttämö
Hämeentie
2
00530
Helsinki
Lisätietoja:
hkt.fi/esitykset/comeback-rapatessa-roiskuu
Blogin
on kirjoittanut Me Viisi -bloggaajaryhmän jäsen nimimerkki Veikka.
Hän on parikymppinen nuorimies, joka pitää lukemisesta,
kuvaamisesta ja uusista perunoista.
0 kommenttia :