Notre Damen kellonsoittaja on sanalla sanoen huikea – Superlatiivit loppuvat kesken sitä ylistäessä!
Musikaalin päärooleissa loistavat freelanceriksi hypännyt Petrus Kähkönen ja ensimmäisen roolinsa yliopistosta valmistumisen jälkeen tekevä Josefin Silén. Kuva: Heikki Järvinen. |
Nyt kyllä nousi
Tampereen Teatterin katto ilmaan! Sen verran mahtavalta kuulosti
Notre Damen kellosoittaja
-musikaalin liki oopperanomaiset laulut. Mitään näin mahtavaa ja
kaunista musikaalia ei Suomen maassa ole aikoihin nähty.
Jo
musikaalin lavastus oli komea: oli suuria kirkonkelloja, kauniita
lasimaalauksia ja monia kiipeiltäviä tasoja. Olo oli kuin oltaisiin
Notre Damen katedraalin kellotornissa.
Näytelmä
alkaa nukketeatteriesityksellä kahdesta veljeksestä. Toinen
suuntautuu kirkkoon ja hänestä tuleekin arkkidiakoni Notre Dameen.
Toinen rakastuu mustalaisnaiseen ja lähtee kotoa pois.
Jonkun
ajan päästä pappisveli kutsutaan pikkuveljen luo, joka kuoleman
kielissä pyytää veljeään ottamaan poikansa hoidettavaksi.
Poikavauvalla on selkävamma ja lisäksi hän on papin mielestä
ruma. Lisäksi pappi pitää mustalaisia roskasakkina.
Pappi
vie pojan, Quasimodon, katedraaliin ja kieltää tätä koskaan
lähtemästä sieltä ulos ihmisten ilmoille. Quasimodo katselee
kaupunkia ylhäältäpäin kellotapulista ja lähtee kielloista
huolimatta ulos kirkosta ihmisten pariin.
Ulkona
hän joutuu ihmisten pilkattavaksi ja potkittavaksi. Tilanteesta
hänet pelastaa kaunis mustalaisnainen Esmeralda. Quasimodo rakastuu
naiseen, kuten myös paikalle pyyhältänyt pappi ja kapteeni
Phoebuskin.
Tapahtumasta
seuraa ongelmia Esmeraldalle: rakkauteen tai himoon seonnut pappi
haluaa naisen itselleen tai muuten Esmeralda saa kuolla. Pystyykö
Quasimodo pelastamaan mustalaisnaisen ja näin uhmaamaan isäntäänsä,
pappia, jota on totellut nöyränä pienestä asti?
Adjektiivit loppuvat kesken
Musikaalin matkassa pääsee Notre Damen katedraaliin, jota koristaa vaikuttava ruusuikkuna. Kuva: Heikki Järvinen. |
Musikaali
oli yhdellä sanalla sanoen huikea. Adjektiivit loppuvat kesken sitä
ylistäessä!
Laulut olivat korviahivelevän kauniita. Kolmikko Petrus Kähkönen Quasimodona, Josefin Silén Esmeraldana ja Ilkka Hämäläinen pappismies Claude Frollona olivat äärettömän hyvä-äänisiä laulajia. Josefinin ääni oli sanoinkuvaamattoman kaunis.
Laulut olivat korviahivelevän kauniita. Kolmikko Petrus Kähkönen Quasimodona, Josefin Silén Esmeraldana ja Ilkka Hämäläinen pappismies Claude Frollona olivat äärettömän hyvä-äänisiä laulajia. Josefinin ääni oli sanoinkuvaamattoman kaunis.
Suuret
laulukohtaukset olivat sellaista musiikkia, jota musikaaleissa
harvoin kuulee kamarikuoro Tampere Capellan vielä liittyessä
lavalla laulavien ääniin mukaan parvekkeelta.
Orkesteri
oli kooltaan suuri: orkesterimontussa ahkeroi 14 hengen orkesteri,
johon kuuluu suuri määrä jousisoittimia ja vaskipuhaltimia.
Musiikin volyymi säilyy kuitenkin miellyttävänä korville.
Todella
hienoja olivat kohtaukset, joissa Quasimodo lauloi kahden tai kolmen
muun laulajan kanssa eri stemmoja. Melodia oli siis kaikilla sama,
mutta jokainen heistä lauloi hieman eri sanoja. Lopputulos nostatti
ihan kyyneleet silmiin, niin hienolta laulu kuulosti.
Lari
Halme yllätti kapteeni
Phoebuksen roolissa mennessään upeasti nopeassa tahdissa
tunnetilasta toiseen: rakastumisesta suruun ja epätoivoon. Yllätyin
myös siitä, kuinka hienosti laulutkin sujuivat häneltä.
Maksimitähdet ja plussa vielä päälle
Puhuvat ja laulavat kirkon kivipatsaat olivat hauska keksintö samaten kuin parven laulukuoro maalattuinen "patsaskasvoineen". Kuva: Heikki Järvinen. |
Petrus Kähkösellä oli varmasti yksi uransa huippuhetkiä Tampereen
Teatterin musikaalissa. Hän lähti vakituisesta näyttelijän
pestistään Helsingin Kaupunginteatterista. Notre Damen
kellonsoittaja onkin hänen ensimmäinen työnsä freelancerina.
Petruksen näyttelemä Quasimodo on ketterä kiipeilijä, vahva kuin
mikä, mutta huonokuuloisena ja vääräselkäisenä hän puhuu
kuiskaten ja vähän epäselvästi. Kaikesta tästä Petrus selviytyi
ammattitaidollaan upeasti, vaikka aika hurjannäköistä tuo kiipeily
ja alas pomppiminen olikin.
Petruksen laulu on jotain sanoinkuvaamatonta ja tässä musikaalissa
siitä saa nauttia paljon!
On ihanaa nähdä Petrus loppukumarruksissa liikuttuneen näköisenä
yleisön hurratessa ja noustessa seisomaan! Tämä kertoi siitä,
että töitä oli tehty paljon musikaalin eteen ja varmasti yleisön
reaktio lämmitti sydäntä ja mieltä.
Notre Damen kellonsoittaja on
syksyn ehdotonta aatelia. Se on yksi parhaista näkemistäni
musikaaleista kautta aikain. Jos antaisin tähtiä näytelmälle,
tälle tulisi maksimitähdet ja plussa vielä päälle.
Tampereen Teatteri
Keskustori 2
33100 Tampere
Lisätietoja:
tampereenteatteri.fi/notre-damen-kellonsoittaja
Blogin on
kirjoittanut Me Viisi -bloggaajaryhmän jäsen nimimerkki Äippä.
Hän on keski-ikäinen perheenäiti, joka rakastaa hyviä kirjoja,
lähiruokaa ja janoaa uusia kokemuksia.
0 kommenttia :