Lahden taiteilijat yhdistivät voimansa – Syntyi suurproduktio, jossa sirkus, tanssi ja laulu kohtaavat
Karnevaali 2020 -esitys on lahtelaisten yhteispanostus. Lavalla nähdään esimerkiksi Salpauksen sirkusartistikoulutuksessa opiskellut Sini Saari. Kuva: Aki Loponen. |
Lahden Kaupunginteatterissa on vuorossa varsinaiset karnevaalit. Jemina
Sillanpään käsikirjoittama
ja ohjaama Karnevaali 2020 on karnevaalihenkinen
suurproduktio. Mukana on kaiken kaikkiaan yli sata eri alojen
esiintyjää muusikoista näyttelijöihin, tanssijoihin ja
sirkustaiteilijoihin.
Näytelmän juoni on hieman monitulkintainen. Pääasiallisena teemana
tässä esityksessä korostuu lahtelaisuus ja ajan
kuluminen. Päähenkilö on punaiseen paitaan pukeutuva tyttö, joka
on alussa koulun aloittava lapsi.
Varsin
pian hänestä kasvaa teini ja kohta hän on jo nuori aikuinen.
Myöhemmin punaiseen hameeseen pukeutunut keski-ikäinen naistanssija
vaikuttaa olevan samainen tyttö, samaten välillä lavalla
piipahtava valkotukkainen ikäihminen. Kaikkia näitä eri-ikäisiä
naishenkilöitä yhdistää punaisiin vaatteisiin pukeutuminen.
Tarinassa
näkyy selkeä jatkumo. Ihminen ikääntyy ja vanhenee, aika kuluu ja
kello käy. Näytelmässä laulettiinkin jossain vaiheessa kellon
käymisestä. Ideana on se, miten jokin hetki ei ole
enää sama kuin jokin toinen hetki ja miten ”nyt on vain nyt”.
Syntymää
kuvasti alussa se, kun lapset pukivat farkkuja ja pitkähihaisia
puseroita päälle, kuolemaa puolestaan lopussa näyttämölle
pudotetut höyhenet. Myös se, että Ville Haapasalo, hänen tyttärensä ja isänsä lukivat sukupuustaan nimiä
ja elinaikoja, osoitti sen, miten aikaan liittyy luonnollisesti sekä
syntyminen että kuoleminen.
Monitaitoisia muusikoita
Esityksen kantavina pilareina ovat toimineet siskokset Jemina ja Selina Sillanpää. Jemina vastaa käsikirjoituksesta, ohjauksesta ja tuotannosta. Selina puolestaan on tehnyt monet sävellykset sekä laulaa ja soittaa itse lavalla. Kuva: Aki Loponen. |
Näytelmän
vahvuuksiin kuului runsas näyttämön lattiaan heijastettujen
valojen, varjojen ja videoprojisointien käyttö sekä pyörivän
näyttämön hyödyntäminen. Valoista ja tekniikasta vastaavalla
henkilökunnalla oli suuri rooli esityksessä, kun valoilla luotiin
lavasteita.
Myös
muusikoita osallistui hyvin paljon tähän näytelmän tekemiseen. Orkesteri
koostui muun muassa Lumos-kvartetista, Miikka Kallion
flyygelistä, Selina Sillanpään laulusta, sähkökitarasta
ja -bassosta sekä Martti Peipon saksofonista.
Muusikoista
jäikin erityisesti mieleeni Martti Peippo, joka soitti välillä
saksofonia jopa maaten selällään näyttämöllä samalla, kun eräs
sirkustaiteilijoista kiipeili hänen yläpuolellaan köysissä. Muusikoissa oli siis hyvin monitaitoista
porukkaa!
Melkein
lopussa esiintyi pienistä soittajista koostunut Lahden
musiikkiopiston vaskipuhallinyhtye. Pienet muusikonalut saapuivat
sympaattisesti lavalle raahaten soitinlaukkuja mukanaan, minkä
jälkeen he vetivät keskenään musiikkinumeron.
Yleisö
tuntui tämän numeron kohdalla olevan hämmästynyt pienten
soittajien taituruudesta. Yllätyin itsekin, miten hyvin he osasivat
soittaa. Yksi näistä pienistä soittajista oli selvästi johtaja,
joka johti soittoa nostellen trumpettiaan ylös ja alas aina uuden
osion alkaessa.
Haapasalon kolme sukupolvea
Näytelmässä tärkeässä roolissa on ajan kulu. Lavalla nähdään kolme polvea Haapasaloja: isoisä, isä ja tytär. Kuva: Aki Loponen. |
Näyttelijätkin
olivat hyvin monipuolisia. He olivat välillä
laulamassa kuoron mukana. Välillä sekoittuivat tanssijat ja
sirkustaiteilijat. Esityksen aikana aina ei oikein kyennyt ottamaan
selvää, oliko kyse tanssijoista vai sirkuslaisista, kun meno oli
lavalla sen verran vauhdikasta. Näyttelijöilläkin työ oli siis
hyvin fyysistä.
Erikseen
täytyy kehua, miten mutkattomasti esiintyivät Haapasalon kolme
sukupolvea Osmo, Ville ja Saima ja miten vakuuttavan hyvin
Ville ja Saima lausuivat venäjäksi Kalevalasta poimitun kohtauksen,
jossa Väinämöinen laulaa Joukahaisen suohon.
Osmo,
Ville ja Saima kuvastivatkin teatterin kolmea sukupolvea, jotka
ryhtyvät näyttelijöiksi leikkimään pääsyn ja
”hautakivisopimuksen” saamisen takia. Osmo toimi elävänä
todisteena siitä, että näyttelijän ura on elämäntyö, joka ei pääty 65 vuotta täyttäessä.
Näytelmässä oli myös suuri rooli sirkustaiteilijoilla. He loivat vaikuttavia hetkiä, kun pääsivät vauhtiin elävän musiikin
tahdittamina.
Eikä
tässä vielä kaikki. Esitykseen oli saatu esiintymään myös
kehitysvammaisia nuoria, mikä on arvostettava asia. Esityksen alkuun
yllätyin, kun puhelimen sammuttaminen kehotettiin sekä puhumalla
että viittomilla. Myös itse esityksen aikana osaan
lauluista osallistui kehitysvammaisia, jotka viittoivat
laulun sanoja ohjaajansa kanssa.
Lahden
Kaupunginteatteri
Kirkkokatu
14
15140
Lahti
Blogin
on kirjoittanut Me Viisi -bloggaajaryhmän jäsen nimimerkki Jäbä.
Hän on parikymppinen opiskelija, joka pitää hyvän musiikin
kuuntelusta ja urheilusta.
0 kommenttia :