Joakim Groth paketoi trillerin ja omaelämäkerran samaan näytelmään – Hän on jälleen käsikirjoittanut menestysteoksen
Sukupolvien ketju on hämmästyttävä. Itse näemme omista vanhemmista vain aikuisuuden ja vanhuuden. Kirjailija-ohjaaja Joakim Groth sukeltaa omien vanhempiensa nuoruuteen näytelmässään Vi är bara mänskor. Kuva: Cata Portin. |
Teatterilavoilla
on totuttu näkemään tunnettujen suomalaisten elämäntarinoita.
Laulaja Kirill ”Kirka” Babitzin, hiihtäjä
Aino-Kaisa Saarinen
ja muotoilija Anu Pentik
ovat saaneet omat tarinansa lavalle. Harvoin kuitenkaan tarinan kohde
on ollut aktiivisesti tekemässä näytelmää tai saati esiintyy
itse lavalla.
Kirjailija-ohjaaja
Joakim
Groth
tekee poikkeuksen. Hän on hahmo, jonka kasvoja ei ole totuttu
näkemään naistenlehtien kannessa tai iltapäivälehtien juoruissa.
Siitä huolimatta hän on saanut perheensä tarinan Svenska Teaternin
suurelle näyttämölle Vi
är bara mänskor
-näytelmäksi ja näyttelee siinä itsekin.
Vi är bara mänskor jatkaa samassa hengessä kuin 25 vuotta sitten ensi-iltansa saanut Härlig är jorden, joka oli poikkeuksellinen yleisömenestys. Tuoreelle näytelmälle on helppo ennakoida yhtä lämmin vastaanotto.
Vi är bara mänskor jatkaa samassa hengessä kuin 25 vuotta sitten ensi-iltansa saanut Härlig är jorden, joka oli poikkeuksellinen yleisömenestys. Tuoreelle näytelmälle on helppo ennakoida yhtä lämmin vastaanotto.
Grothin
tarina ei ole merkityksellinen siksi, että se olisi tarina siitä,
miten suurmiehestä tuli suurmies. Pikemminkin se kertoo yksittäisen
perheen tarinan kiehtovalla tavalla. Tarinaan on luotu monia
ajallisia kerroksia: kuusikymppinen Joakim seuraa vierestä
lapsuuttaan ja kommentoi välillä.
Samaa
keinoa hyödynnetään, kun lavalle tuodaan historiallisesti eri
aikaan tapahtuneita asioita: toisella puolella lavaa Joakimin
vanhemmat tapaavat toisensa salaa ja rakastuvat. Toisella puolella
perheen Maria-äiti
vetää viimeisen henkäyksen sairaalavuoteella.
Elämä täynnä sattumia
Entäpä jos Gunnar (Simon Häger) olisi mennyt kihlattunsa Cerlen (Sophia Heikkilä) kanssa naimisiin? Eipä olisi silloin Gunnarin poika Joakim tätä tarinaa kertomassa. Kuva: Cata Portin. |
Näytelmä
ei ole siltikään vain yhden perheen tarina. Siinä on jotain
huomattavasti yleisempää. Kun Joakim lukee äitinsä kalenteria
ääneen, huomaan pohtivani omaa edesmennyttä isoisääni ja hänen
nuoruuden päiväkirjaansa.
Isoisäni
oli nuorena kova naistenmies. Tyttöjä oli joka sormelle ja
viikonpäivälle omansa. Samoin
Joakimin äidillä tuntuu
riittäneen kosijoita yllin kyllin.
Näytelmä
osoittaa sen, miten
sattumanvaraista elämä onkaan! Ilman isoisäni ja -äitini
tapaamista en olisi tätä tekstiä kirjoittamassa. Eipä
olisi Joakimkaan näytelmäänsä tehnyt, jos hänen Gunnar-isänsä
olisikin mennyt naimisiin ensimmäisen kihlattunsa Cerlen kanssa,
kuten heillä vakaana aikomuksena oli.
Tässä
sitä kuitenkin olemme molemmat
olemassa
sattumien summana. Joakimin
näytelmä kertoo
kuitenkin
yllättävän
vähän hänestä itsestään. Pikemminkin kyse on hänen isästään
ja äidistään, jotka molemmat kuolivat traagisesti.
Vahvimmin
esillä on itsemurhan tehneen isän tarina. Näytelmässä palataan
useaan otteeseen kysymykseen siitä, surmasiko isä itsensä vai
tappoiko joku hänet. Poliisiraportin mukaan isä tappoi itsensä
puiston penkille. Tuolilla oli jäljet kahdesta istujasta. Kuka istui
isän vieressä ennen kuolemaa?
Kysymykseen
ei löydy vastausta realismin puolelta, joten Joakim
turvautuu fiktioon. Mielikuvituksella on myös täydennetty muistin
tekemiä aukkoja. Historiankirjoitushan ei koskaan kerro täyttä
totuutta, vaan yhden version tarinasta.
Joakim
tuo esille tarinaan liittyvät ristiriidat käyttämällä monia
kertojia. Antiikkikauppaa pitävä perhetuttu on seurannut Grothin
perheen elämää hieman sivummalta ja hänen tulkintansa eroavat
melkoisesti vaikkapa Ruotsissa asuvan tädin ja sedän kertomuksista.
Ripaus huumoria
Ohjaaja-käsikirjoittaja Joakim Groth (vas.) esiintyy itsekin lavalla. Hänen rooliinsa hyppää näytelmän alun jälkeen Riko Eklundh. Kuva: Cata Portin. |
Tarinaan
on saatu myös ripaus huumoria. Sitä
edustaa esimerkiksi muistisairas herttainen täti (Anna
Hultin),
joka toistelee samoja asioita useampaan kertaan. Huvittava on myös
talonmies Karhu (Max
Forsman),
joka höpöttelee ronskisti suomea, kun koko muu näytelmä on
ruotsiksi.
Näytelmää
tukee hyvin Erik Salvesenin simppeli puinen lavastus.
Siirrettävät seinät taipuvat monenlaisiin tunnelmiin ja
tapahtumiin.
Näytelmähän
kattaa vuosikymmenet 1920-luvulta aina jonnekin 1970-luvulle asti.
Näemme Gunnar-isän tuontiyrityksen menestyksen, joka vaihtuu toisen
maailmansodan taisteluihin ja ruumiiden siivoamiseen. Sotien jälkeen
alkaa vauvabuumi, jonka tuloksena Joakim ja hänen veljensä Marcus
ovat saaneet alkunsa.
Kaiken
kaikkiaan Vi är bara mänskor
on oivallinen näytelmä. Se on historiallinen tositapahtumiin
perustuva tarina, mutta yhtä hyvin sitä voisi kutsua
Grothin perheen omaelämäkerraksi tai peräti trilleriksi, sillä
isän itsemurha herättää enemmän kysymyksiä kuin antaa
vastauksia.
Näytelmä esitetään ruotsiksi, mutta se on tekstitetty suomeksi.
Svenska
Teatern
Pohjoisesplanadi
2
00130
Helsinki
Lisätietoja:
svenskateatern.fi/fi/ohjelmisto/vi_ar_bara_manskor
Blogin
on kirjoittanut Me Viisi -bloggaajaryhmän jäsen nimimerkki Veikka.
Hän on parikymppinen nuorimies, joka pitää lukemisesta,
kuvaamisesta ja uusista perunoista.
0 kommenttia :